נוהל ספירת מלאי
ספירת מלאי היא עבודה מורכבת ולא פשוטה, אשר על מנת לבצע אותה על הצד הטוב והמקצועי ביותר ישנו צורך במיומנות, ידע וניסיון. לא מפליאה העובדה שחברות ועסקים רבים, קטנים או גדולים יותר, שוכרים את שירותיהם של סופרי מלאי מקצועיים וחיצוניים. אולם, הנוהל נעשה על ידי שימת דגש על מספר עקרונות חשובים, עליהם נפרט במסגרת המאמר הבא.
ראשית, נציין כי לפני כל ספירה שהיא, סופרי מלאי מסדרים את החנות והמחסן מלבד סידור מעמיק של הסחורה, סופרי מלאי נוהגים לבדוק גם את כלל תעודות הכניסה שאמורות היו להיות מופקות, תעודות העברה בין המחסנים והפקת כל החשבוניות על מכירות בתוך החנות ומחוצה לה.רק אחרי סדר מופתי בחנות, ניתן ליישם את הספירה בפועל.
רצוי גם לקבוע יום לתחילת ספירת המלאי ומועד סיום, משום שעל המחסן והחנות להיות סגורים לקהל בעת הספירה וכמו כן לא תתאפשר כניסה ויציאה של סחורות במועד זה.
רצוי להדפיס דוח ספירת מלאי ממוחשב ולהכניס אליו את כל הנתונים הרלוונטיים על מנת לשמור על סדר ודיוק מקסימאלי בספירה. אם הספירה כולה מתבצעת במוס ופונים לא חלה החובה להדפיס את הדוח. על המחסן והחנות להיות מחולקים לאזורי ספירה, כאשר סופרי מלאי שונים יהיו אחראים על אזורים שונים (פיזיים) הכוללים מוצרים שונים. יש למלא טופס מסודר של ספירת לאי ובו יצוין שמות סופרי מלאי והאחראים על הספירה במלואה (שברגע שצצה בעיה מכל סוג שהוא במהלך הספירה ניתן לפנות אליהם לפיתרון). טופס זה יעבור למנהל עם תום הספירה.
האחראי על הספירה יבצע מעת לעת בדיקות מדגמיות של ספירה ליתר סופרי המלאי על מנת לוודא ולהבטיח כי הספירה מתבצעת באופן נכון ומדויק ככל הניתן. במידה ונתגלו בעיות בספירה, אין להקל ראש ולטייח מתחת לשטיח אלא פשוט לספור מחדש. אין טעם לספור אם הספירה לא נכונה וגם אם מדובר בסטייה שנראית קטנה- היא יכולה לצמוח ולהתפתח ולתת לכם תמונת מצב לא נכונה מיסודה.
בהצלחה!